Uppdrag / Brief
Skapa en lanseringskampanj för nya Loka Crush Smultron. Målen med kampanjen var att driva kännedom om den nya produkten samt bygga varumärke genom att aktivera konsumenterna och skapa engagemang. Önskemål från kunden var även att förstärka känslan av att Crush och en aktiv livsstil går hand i hand.
Insikt
En rolig tävling med attraktivt pris är ett enkelt sätt att engagera människor. Och för att kostnadseffektivt nå ut brett och driva kännedom var sociala medier det självklara kanalvalet. Men för att möta upp briefen behövde vi en brygga som kopplade ihop den digitala världen, Loka Crush Smultron och en aktiv livsstil.
Lösning
Nyckeln blev Augmented Reality. Genom ett skapa ett AR-filter i Instagram byggde vi upp en värld i klassisk Voxel-stil, som konsumenterna med hjälp av sina mobiler kunde placera ut och utforska var de än befann sig. Tävlingen gick ut på att hitta gömda smultron och för att delta behövde deltagarna dela filtret på sin Instagram, vilket skapade organisk spridning. Tävlingen och filtret kommunicerades i butik och stöttades med annonsering i Meta.
Spendrups – Loka Crush
Smultronjakt i
Augmented Reality
Omfattning
• Idé & Mekanik
• Spelutveckling
• POS-material i butik
• SoMe-kampanj