Utmaning / Brief
Bausch+Lomb behövde bryta en negativ försäljningstrend i Norden. Den stora utmaningen med linser är att man inte ser någon skillnad på dem och därför oftast går på vad optikern rekommenderar. Kommunikationen behövde därför i första hand få optikerna att välja B+L, men också påverka konsumenterna att tänka till och börja efterfråga B+L.
Insikt
Research visade att 75% av alla linser som säljs i Norden är gjorda i ett material som togs fram för mer än 10 år sedan. Och den bäst säljande linsens material utvecklades på mitten av 90-talet. Konsumenterna använder helt enkelt linser som inte är lika funktionella och bekväma som de skulle kunna vara – kort sagt omoderna linser.
Lösning
Med ett helt nytt kommunikationskoncept, Moderna linser, upplyste vi optikerna om att det har hänt en del på linsfronten precis som i övriga samhället – och att deras kunder förtjänade moderna linser. Även slutkonsumenterna påmindes: varför nöja sig med något gammalt, när det finns nyare och bättre alternativ?
Bausch + Lomb
Moderna
linser
• 3 000 000 impressions
• 29 % använde store locator
• 27 000 nya leads
Omfattning
• Research & Insikt
• Konceptutveckling
• Budskap och Innehåll
• Kampanjplanering
• Mediaköp
• Digital strategi
• Uppföljning/Rapport
• Filmproduktion