Uppdrag / Brief
Lansera Heinekens första alkoholfria öl, Heineken 0.0, mot en ung och kräsen målgrupp på den svenska marknaden. Utmaningen var att Heineken i princip var det sista varumärket att släppa en alkoholfri öl i Sverige, så en klassisk lansering i butik skulle
inte skapa tillräckligt med uppmärksamhet.
Insikt
Ett klubbevent kändes som en given lösning, eftersom det hade en naturlig koppling till Heinekens sponsorat av Summerburst och den unga målgruppen. För att nå så många som möjligt behövde vi dock skapa ett riktigt spektakulärt event. Och vi behövde göra det så kostnadseffektivt som möjligt eftersom budgeten var begränsad. Nyckeln blev sociala kanaler.
Lösning
Vi anordnade en klassisk lanseringsfest och byggde hype genom klubbposters på stan, begränsade platser, bjuda in influencers och spännande hintar på insta. För att sticka ut ur bruset och visa att Heineken 0.0 gör att du kan njuta av en riktigt god öl, festa och ha kul oavsett tid på dagen, hade vår lanseringsfest dock en liten twist: den började klockan 07 på morgonen. På en måndag. Mitt i morgonrusningen på Stureplan. Och livestreamades på Facebook.
Spendrups – Heineken
Early
Sessions
30 000 reaktioner
200 862 unika tittare
1 885 373 total reach
Omfattning
• Idé och koncept
• Digital strategi
• Klubbevent för 200 pers
• Filmer till SoMe & OOH
• Tryckt kampanjmaterial
• Giveaways till influencers
• Livestreaming på FB